Generatie Z op de werkvloer: hoe speel je daar op in?

Home » Nieuws » Generatie Z op de werkvloer: hoe speel je daar op in?

24 juli 2025

Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, betreedt in hoog tempo de arbeidsmarkt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze nieuwe lichting werknemers duidelijke eigen normen, waarden en verwachtingen heeft. Door de digitalisering denken en communiceren ze anders dan voorgaande generaties. In dit artikel bespreken we hoe Generatie Z kijkt naar werk, welke trends hun gedrag kenmerken en wat dit betekent voor personeelsbemiddeling.

 

Wie is Generatie Z?

Generatie Z past ongeveer bij de mensen die geboren zijn tussen 1997 en 2012. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld waarin internet, social media en smartphones vaak aanwezig zijn. Deze generatie weet goed om te gaan met de nieuwe digitalisering en leert het sneller dan oudere generaties. Deze generatie wordt getypeerd als zelfstandig, kritisch en gewend om hun mening te uiten. Dit komt mede door social media, waar je gemakkelijk je mening kan geven. Waar eerdere generaties vooral keken naar baanzekerheid, zoekt Gen Z naar een goede balans tussen werk en privé, betekenisvol werk en een inclusieve werkomgeving.

 

Wat zijn werktrends van Generatie Z?

Gen Z hecht veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling en mentale gezondheid. Een diploma is een startpunt, maar minstens zo belangrijk vinden zij het ontwikkelen van vaardigheden via cursussen of praktijkervaring. In een krappe arbeidsmarkt zoekt deze generatie naar slimme manieren om zich te onderscheiden.

Daarnaast heeft de corona crisis de aandacht voor mentale gezondheid versterkt. Flexibiliteit in werktijden en werkplekken zijn voor hen belangrijk en geeft meer rust. Dit vermindert de kans op mentale problemen bij jongeren aanzienlijk.

 

Personeelsbemiddeling bij Generatie Z

Als bemiddelaar is het belangrijk om te weten hoe je deze generatie het best kan benaderen. Dit vraagt namelijk om een nieuwe vorm van communicatie ten opzichte van oudere generaties. Door de technologie is Generatie Z gewend om met korte lijntjes te communiceren. Voor hen is Whatsapp bijvoorbeeld een toegankelijke manier om snel contact op te nemen. Zorg als bemiddelaar voor een persoonlijke aanpak en neem de tijd om te kijken wat Generatie Z echt zoekt in een functie. Op die manier kunnen de beste matches gemaakt worden met deze jonge generaties en toekomstige werkgevers.

Wil je meer weten over hoe wij bij Canjers Personeelsbemiddeling onze kandidaten werven en selecteren of heb je een andere vraag? Neem hier contact met ons op.

Zoek jij een tijdelijke baan of een baan met uitzicht op een vast contract? Vind de ideale baan die bij jou past.